Leven na de lockdown op school.




Saartje denkt dat het ongeveer zo zal gaan : 

Op de speelplaats na de lockdown
De klas staat in de rij om naar de speelplaats te gaan.
Juf Martine: ‘Opgelet, afstand houden iedereen, anderhalve meter!’
Eindelijk plaspauze, maar oeps, met hoeveel mogen we nu ook alweer naar binnen? Er staan 2 wastafels, dus 2 kinderen tegelijk. Jammer meisjes, geen praatjes meer op de wc… En niet vergeten: handen grondig wassen, wel zeker 20 tellen lang!!!
Famke, Lilou, Louisa en Saartje zijn super blij om elkaar eindelijk terug te zien, maar ze mogen geen knuffels gevenMogen elleboogjes wel? En anders knuffels gooien?
Norah niest de hele tijdze heeft last van allergie waarschijnlijk. Denkt ze er aan om te niezen in haar elleboog of om een papieren zakdoekje te gebruiken? Dat moet dan wel onmiddellijk in de vuilnisbak. En erna natuurlijk niet vergeten: handen wassen, wassen, wassen…
Romy, Fien, Alixe en Lena willen graag tekenen, maar ze hebben geen papier bij, dus tekenen ze dan maar op hun zelfgemaakte mondmaskers. Oei, zijn die stiften wel virusvrij? ‘Juf, mogen we die misschien toch eerst ontsmetten?’
Kasi en Maud willen graag Emma’s en Saartjes haar vlechten, ’t is superlang geworden (ze zijn al maanden niet meer naar de kapper geweest). Maar mag dat wel, komen ze dan niet veel te dicht bij elkaar…? Eerst handen ontsmetten voor de zekerheid.
Jongens, jullie mogen voetballen, maar wel ver genoeg van elkaar blijven hé. En hebben jullie elk jullie eigen voetbal meegebracht?
En dan gaat de bel…
Allemaal in de rij, denk aan de regels!
Hopelijk wordt het in de toekomst toch allemaal een beetje eenvoudiger hoor




Norah denkt dat het zo zal gaan ...


Schoolleven na de lockdown aangekomen op de speelplaats…. 
Saartje! Hoe veel keer moet ik het nog zeggen! Je mag NIET zomaar in het wilde weg hoesten!
En nee, ook niet in je hand! In je ELLEBOOG!
Ja wat is er Lowie? Is Lucas te dichtbij gekomen LUCAS!!! 1,5 meter hé!!!
En…. JA! Famke! Wat is er met jou gebeurd?! Snotvalling? Vooruit, Ga je handen wassen en doe er wat gel op! 
Goed, …  Ja, Alexis is er iets? Heeft Rune zijn maskerafgedaan?Zeg tegen hem dat hij het onmiddellijk terug op doet! En wil je ondertussen tegen Nicolas zeggen dat hij hoest in zijn ELLEBOOG en NIET in zijn handen!
Romy! Maud! Afstand houden en niet aan je mond komen met je handen! Alee, ga je handen wassen. En ja doe er ook wat gel op!  
BonAlixe. Of je mag gaan drinken? Ja, maar wel oppassen in de gang dat je afstand houdtLilou, doe wat gel op. Je komt heel de tijd aan je mond!
Lena, ben je je masker kwijt? Ik zie hem daar liggen! Kuis hem af en doe hem terug aan.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik heb pas wat later ondekt dat je jezelf moest spelen dus heb ik er nog een stukje bijgedaan!
Norah is aan het praten.”
Wat heb jij nog allemaal gedaan in de lockdownEmma?Trampoline springen? Leuk! Zullen we iets spelen? Oh, ja tikkertje! Ow, nee! Corona hé. We kunnen het coronaproofwaarheid, durven of doen’- spel spelen? Ow, Hey Fien! Of je mag meedoen, Ja, tuurlijk maar wel afstand houden!
Ok, Emma! Waarheid, durven of doen? Doen? Emmhhdoe gedurende 30 seconden een koe na die een angstaanjagende leeuw ziet! Triiinnggg!!! Kom we gaan in de rij staan. Moet je niet je masker aan hebben Louisa? Ah, ok je bent hem kwijt. Ik snap het.
Hopelijk vind je het leuk! Gezonde groeten Norah!




Kasi denkt dat het ongeveer zo zal lopen ...


O neen,  mijn vriendinnen hebben corona ...wat moet ik doen ? 
Ik zou voor hen zorgen en op de speelplaats zou ik mondmaskers maken voor mijn
vriendinnen. En in de klas niet tergerlijkertijd binnen komen en als we pauze hebben
moet juf onze banken afkuisen met water en zeep. Om mijn vriendinnen bezig te 
houden kunnen ze een les volgen op school om  mondmaskers te maken. Al mijn vriendinen  moeten een eigen wasbak hebben om hun handen te wassen en ze krijgen gratis handgel.

Alixe ziet het zo...

Kom we zijn naar de speelplaats
Famke niet knuffelen met je vriendinnen mag niet. en Maud
Niet van iemand zijn spullen nemen hoelang moet ik het nog zeggen.
Xander niet met de ballen spelen. Jorre niet aan je gezicht komen.
Nicolas hou 1,5m afstand. Emma doe geen dansje met Norah .
Juf nies in je ellenboog . Alixe gebruik je gel. Romy kom niet de hele tijd aan cederic. Norah niet knuffelen.
TRIIIIIIIIING
Iedereen naar de rij
Hou 2tegels tussen elkaar
Kasi kom niet aan famke. Alexis ELLENBOOG. Louisa afstand.
Nu gaan we terug beginnen met de les



Raf denkt dat het zo zal gaan...


Speeltijd in Coronatijd.

Blijven we in de klas!
Even voor speeltijd zegt juf: allen handen wassen!
Aanschuiven geblazen dus....
Raf en Lowie zijn eerst klaar en willen Uno spelen maar eerst.... 20 paar handschoenen aan en 2 mondmmondmaskers: eentje vooraan eentje achteraan.
Ze leggen eindelijk de eerste kaart en....juf zegt: speeltijd is voorbij!
Op dat moment komen ook Romy, Famke en Lilou binnen die moesten aanschuiven na Cedric, Alexis en Rune in de toiletten maar....juf zegt: speeltijd is voorbij!
FIJNE TIJD ZAL SPEELTIJD NOOIT ZIJN IN CORONATIJD WANT.....GEEN TIJD!  

Maud ziet het zo !

Jah, de speeltijd..! Goed denken aan de regels: we blijven in onze rij, 1 per 1 en we houden 1,5m afstand, de hele tijd…
Emma, Alixe, Norah, Emilie, WACHT! Ik wil een knuffel!!!
Ah nee, dat mag niet, jammer. Help, Norah en Alixe hebben me aangeraakt! Mag ik desinfecterende gel, A.U.B.?
Mijn masker is gevallen ! Is dat erg? Oh nee, ik heb aan de grond gekomen en iedereen staat daarop!!! Heb ik nu corona?!
 Maar Emma,  je moet in jouw ELLEBOOG hoesten, niet in die van Emilie. En dat voetbal, ze lopen veel te dicht bij elkaar, mannen toch. Ah, de bel gaat. 

Ik ben benieuwd naar wat juf allemaal zal moeten zeggen…

Fien en Emma hebben het zo voor ogen :



Op de speelplaats na de lockdown…
Alixe zette de pot met krijtjes op de vensterbank. Lena, Fien en Emma pakten elk twee krijtjes en gingen dan aan de slag. Warre wou meten, maar Senne ook! Ze begonnen aan de lat te trekken van drie meter en toen … KRAK! De lat was gebroken in twee stukken van precies een anderhalve meter. Opeens begon Maud te zingen: “Zet een stip. Zet een stip op een nette rij. Dan is iedereen blij. Yey!” Emma was haar masker in het paars aan het krijten, terwijl Fien een gat in haar masker aan het maken was om haar krijt in te stoppen. Lena was krijt aan het eten omdat ze haar fruit was vergeten. Het blauw krijt was haar lievelingskrijt, want die smaakt naar bosbessen. Norah knipte haar masker in twee om hem te delen met Alixe, die geen had. Romy, Louisa, Lilou en Famke kwamen voorbij. Romy was geblinddoekt met een masker, want ze speelde samen met Louisa “blinde mol”. Lilou droeg haar maker als haarband terwijl Famke allemaal handgel in haar haar smeerde. Toen we ons omdraaiden zagen we Kasi rare dansjes doen en Saartje pompen. Telkens als ze naar beneden ging, kuste ze haar masker. Toen ging de bel.

Lilou denkt er zo over :

Maar nee e , Lena. 't Is al de derde keer dat ik het zeg . Als je moet niezen , moet je dat in je elleboog doen. Haal nu maar vlug de gel ! En waar is je mondmasker ? doe die maar vlug aan ! nu gel en masker !! ( even later … ) oke jongens en meisjes , ga nu maar effjes gaan spelen . maar hou wel rekening met de regels !!! ( 2 min later … ) Famke en Saartje , Niet met elkaars fruit spelen!! Denk aan de regels ! Oké meisjes , Hou er wel rekening mee . Ik zal effen verder gaan kijken . Lukas en Jorre!! Jullie maskers aan nu onmiddellijk!! Jullie maskers zijn niet om mee te voetballen!! Pak maar eerst een verse . En afstand houden!! ( 1 min later … ) Ah hier zitten de boys . Lowie en Nicolas …. Jullie mogen hier niet zitten , Ik denk dat je weet waarom !! Jullie hebben genoeg plaats om in een kring te staan ! Maar hou wel genoeg afstand . ( zeker een meter en een half, liefst twee meter half als dat kan ) Oké, Ik ga nog wat verder naar de andere kinderen kijken. Romy het is heel lief dat je een elastiek aan Fien wil geven, maar je moet nu aan de covid regels denken. Oké, Ik zal nu effen naar de leraarskamer gaan kijken. ( 2 min later , in de leraars kamer ) Ja ik ben net rond geweest en ik moest er een paar weer de regels voorzeggen . Oh ik zie de jongens al weer ruziën . ( 2 min later ) Jongens wat is er ? Ah er is ruzie om de bal. Maar jullie mogen niet met de bal !? En Jent je hebt je masker zelf niet aan ! Hup ! Nu meteen. En Arne jij ook al ...waar zijn die handschoenen !? Als je met de bal speelt , ( en dat mag al niet ) , nu die handschoenen aan !
en gel nu ! ( 1 min later … ) Oké, de speeltijd zit erop. ( wat kan nu nog in de rij gebeuren ? ) jongens , niet op elkaars rug!! Denk aan de regels!!!!!! Nu gel !!! ( 1 min later… ) eindelijk terug in klas.
OEF ! Solidariteit in corona-tijd: vrijwilligers maken mondmaskers ...




Zo ziet Lucas het :





Neem je masker mee Arne, vergeet je kaarten niet Xander .
Geen speelgoed doorgeven Warre, niet tegelijkertijd binnen gaan Senne.
Niet samen voetballen Jent, niet samen basketballen Alexis.
Handschoenen mee doen Jorre.
En niet samen de bal  halen Rune.


Van Lucas

Populaire posts van deze blog